जवाबदेही और पारदर्शिता के लिए सरकार-नागरिकों की समिति का एक उदाहरण

भारत में सरकार एवं नागरिकों के मध्य जवाबदेही और पारदर्शिता सुनिश्चित करने के लिए कई तरह के प्रावधान हैं। ऐसे सरकारी विभाग जो सीधे नागरिकों से जुड़े हैं, वे कुछ समितियों का गठन करते हैं जैसे पंचायती राज में गठित स्थायी समितियां, शिक्षा विभाग द्वारा गठित विद्यालय प्रबंधन समितियां आदि। इन समितियों में नागरिक तथा सरकार दोनों की भागीदारी होती है तथा इनका उद्देश्य दोनों पक्षों के बीच की दूरी को कम करना है।

पुलिस का नागरिकों के साथ समन्वय बना रहे, इसके लिए राज्यों के पुलिस एक्ट में कम्युनिटी लाइज़निंग ग्रुप (सी.एल.जी) के गठन का प्रावधान है। पंचायत एवं शहरी क्षेत्रों में प्रत्येक पुलिस थाने में सी.एल.जी समितियां बनी हुई हैं। सी.एल.जी के सदस्यों के पास नागरिक अधिकारों से सम्बंधित काफी शक्तियां होती हैं।

कोरोना काल में इन समितियों ने स्थानीय इलाकों में राहत एवं निगरानी के कार्यों में पुलिस की मदद की है। मास्क वितरण अभियान में पुलिस का सहयोग करना हो, लॉकडाउन के दौरान सतत निगरानी तथा अपने-अपने क्षेत्रों की रिपोर्ट पुलिस को देना हो ,या फिर राशन वितरण कार्यक्रमों में पुलिस को व्यवस्था बनाये रखने में सहयोग करना हो, इस वर्ष ये समितियां काफी चर्चा में रही हैं।

सरकार एवं नागरिकों के मध्य जवाबदेही और पारदर्शिता की प्रक्रिया में ये समितियां महत्त्वपूर्ण हैं क्योंकि इसमें दोनों पक्षों की सक्रिय भूमिका होती है तथा इसीलिए दोनों तरफ की जवाबदेही भी होती है। सी.एल.जी सदस्यों की प्रतिमाह एक बैठक निर्धारित है जिनमें वे अपने विचार रखते हैं। अतिक्रमण,अशांति जैसे विषयों पर वे सरकारी विभागों से जवाब भी मांगते हैं।

सी.एल.जी सदस्य मिलकर एक अध्यक्ष का चुनाव करते हैं, जिनका कर्तव्य है कि प्रतिदिन थाने में जाकर देखें कि वहां किसी नागरिक के अधिकारों का हनन तो नही किया जा रहा है, तथा समिति के सदस्यों को इसके बारे में अवगत कराएं। कई मामलों में बेहतर तालमेल के लिए हर स्तर पर बनी समितियां भी आपस में बैठक करती हैं।

सरकार एवं नागरिकों के मध्य जुड़ाव के प्रयास निरंतर किये जाते रहे हैं, चाहे वे विकास के लिए हों या सुझाव अथवा सुरक्षा संबंधित। कोरोनाकाल में सी.एल.जी समितियों का पुलिस को सहयोग इसका ज्वलंत उदारहण है। परन्तु फिर भी ज़मीनी स्तर पर ऐसी समितियों का गहरा असर पड़ने एवं व्यापक नागरिक-चेतना जाग्रति का रास्ता अभी लम्बा है।

राकेश स्वामी एकाउंटेबिलिटी इनिशिटिव में पैसा एसोसिएट के पद पर कार्यरत हैं |

A Perspective: The Demise of the Line Department?

‘Why don’t you come over to Kerala House for dinner, Raghunandan?’

I recognised that gravelly voice instantly.

Of my many mentors, I fondly remember Mr. V. Ramachandran, the former Chief Secretary of Kerala. An officer with immense depth and experience gift-wrapped in dry wit, he was a member of the Second Administrative Reforms Commission. Around 2007 or so, whenever he visited Delhi, I would join him for dinner; steaming bowls of broken rice kanji, a spicy payar (moong) curry and tangy whole tender mango pickle.

On one of our chats over dinner, he remarked how much the government had grown since his days. Back in the sixties, he said, there were probably just 20 Line Ministries in the Government of India. Now there were no less than 88 Secretaries to the Government of India.

Furthermore, the government, traditionally represented by core secretariats of Line Departments (which took care of thematic sectors), had dissipated its responsibilities to an array of other executive agencies, ranging from Commissariats to Companies, Societies, Boards and Public-Private Partnerships. Mr. Ramachandran disparaged of this development and he wondered where it would all lead.

Mr. Ramachandran’s words turned out to be prophetic. We have a complex maze of government agencies to deal with now, and the situation is far worse than it was a decade back. The situation in state governments is worse than that in the Union government.

Where there used to be one Finance Department, there are State Finance Corporations, Urban Infrastructure Finance Corporations, think tanks, research institutions, and so on. In other Line Departments such as Agriculture, Health, and Education, actual executive work is today carried out by State and District Mission Offices. These are vertically integrated parallel structures, often mandated to be created by schematic guidelines of programmes such as the Sarva Shiksha Abhiyan, the National Rural Health Mission, the Horticultural Mission, and so on.

The Union government has driven the trend to create parastatals and parallel bodies, to ringfence their financial transfers from the apparently capricious hands of the State Finance Departments.

Perhaps the worst such dispersal of powers and responsibilities is in the Urban Development sector, where, apart from the Urban Development Department, there is a Director for Municipal Administration, a Town and Country Planning Director, various Urban Development Authorities, separate parastatals for water supply, and for urban financing. This is apart from the constitutionally mandated Municipal Corporations, Municipalities and Town Panchayats. Add to these various PPPs created to manage partnered assets such as toll roads, and the new kid on the block — namely, the Smart City Company Ltd. — and we have mayhem.

In spite of the institutional confusion created by these institutions, they are not likely to fade away. In which case, the question arises — what happens to the core secretariat and the Line Departments? What is the future of ‘Government’; the chaps who sit and pore through files in Secretariat offices?

Conventional wisdom in the task of teasing out and segregating executive powers demands that policymaking is kept aloof from day-to-day operational processes. Hence, the secretariat.

Secretaries to government are expected to advise the ministers and in turn, are to be advised by a hierarchy of secretarial officers. Once policies are formulated, they are sent to the executing authorities who carry them out. However, that conventional wisdom has been eroded gradually over the past few decades, and now, if we take seriously the mantra of maximum governance and minimum government, the utility value of secretariats have to be seriously examined.

In light of the multiplicity of departments messing around in the executive space, one of the priorities is to rework the delegation of powers. In spite of the proliferation of executing bodies, there is a surfeit of decisions that are unnecessarily centralised in secretariats. For every file of substance examined in a secretariat, there are five that deal with unnecessary permissions and clearances, which can be avoided if powers and responsibilities were logically delegated.

Second, if powers are delegated, then secretariats need not have as many multiple levels as they have now. Files could move laterally from the executing body straight to the decision-making levels in the core secretariat, such as the Joint Secretaries and above. That would render a large number of secretariat staff redundant; currently, they are involved largely in inventing work for themselves by looking at files that need not have come to the secretariat in the first place.

However, these reforms are unlikely to be implemented. Multiple levels and confusing webs of command dilute accountability and responsibility. The more checkpoints there are, the more the possibility of passing on the blame for delays or errors in policymaking or execution.

Yet, I get the feeling that sooner than later, the relevance of secretariats of the conventional design, comprising of seriously-minded people dealing with seemingly important aspects of governance, will begin to be questioned. Maybe, in the fullness of time, we might revert to a government with lean secretariats.

What we need to do with the plethora of implementing agencies, is quite another matter altogether.

T.R. Raghunandan is an Advisor at Accountability Initiative.

Policy Buzz

Keep up-to-date with all that is happening in welfare policy with this curated selection of news, published every fortnight.

 

Policy News

  • The Union government launched the PM-POSHAN scheme for providing one cooked hot meal in government and government-aided schools. The scheme will replace the existing Mid-day Meal Scheme.
  • The second phase of the Swachh Bharat Mission-Urban and Atal Mission for Rejuvenation and Urban Transformation would aim to make cities free of garbage and ensure safe water.
  • The government has launched the Ayushman Bharat Digital Mission to provide a digital Health ID to people. The ID will contain their health records.
  • Niti Aayog has prepared State Nutrition Profiles, a comprehensive compilation of crucial data on wasting, stunting, anaemia, underweight and overweight. This can affect policy decisions and facilitate research in the area.

Others

  • The World Bank will give a $150 million loan to the Government of Tamil Nadu’s Chennai City Partnership: Sustainable Urban Services Programme, which seeks to improve the quality of urban services.
  • Under the ‘Vaccine Maitri’ programme, India will start exporting vaccines to other countries to meet its commitment to the COVAX global pool.

POSHAN Maah 2021: 6 Knowledge Offerings Now Available

The Rashtriya POSHAN Maah is a month-long outreach and behaviour change campaign for awareness-raising on nutrition-related issues and causes and consequences of malnutrition among other things. It is held annually in September under the government’s POSHAN Abhiyaan. This year, we released various knowledge resources throughout the month. These resources focussed on people involved in the delivery of nutrition public services, and fund flows of major government schemes on nutrition.

  • Due to the COVID-19 pandemic in 2020, on-ground activities held under POSHAN Maah were significantly affected and were replaced with digital campaigns; 13.9 crore ‘digitally backed-up activities’ were organised during September 2020. However, in our analysis, we found that the frontline workers essential to delivering nutrition-related government services faced several challenges during this period. Read what two critical job roles – Anganwadi Workers (AWWs) and Child Development Project Officers (CDPOs) – had to say about POSHAN Maah 2020 in this short video. If you want to read their full interviews and explore their job functions, visit the Inside Districts series website.
  • Download this infographic to know what a typical Anganwadi Centre should look like from the inside as per government guidelines.
  • This photo essay will give you some insights into the nutritional status of boys and girls under five years of age.
  • Download an explainer on the Pradhan Mantri Matru Vandana Yojana, which is a maternity benefit scheme. The scheme provides conditional cash transfers of ₹5,000 to pregnant women and lactating mothers for their first live birth.
  • Download an explainer on the Janani Suraksha Yojana, a conditional cash transfer scheme for reducing maternal and neonatal mortality by promoting institutional delivery among poor pregnant women.
  • In addition to these two schemes, we also collated the emerging trends in the funds allocated, released, and utilised of government nutrition schemes in this Parliament Roundup. It draws from answers given by the Government of India in the Parliament during the Monsoon Session held between July and August 2021.  

We also organised a session on Twitter Spaces where our research experts discussed the role of funding in nutrition outcomes.

बिहार में ग्राम स्वच्छता एवं पोषण समिति का एक पहलू ये भी

साफ-सफाई का मूल सिद्धांत है कि अगर ‘एक भी गाँव छूटेगा, तो सुरक्षा चक्र टूटेगा’ | इसका अर्थ है कि यदि हम प्रत्येक गाँव की साफ–सफाई का ध्यान नही रखेंगे तो महामारी तथा संक्रमण से निजात पाना बहुत मुश्किल है | एक गाँव से दूसरे गाँव तक संक्रमण फ़ैलता ही रहेगा | किसी भी गाँव को स्वच्छ रखने में स्वच्छता समिति के साथ-साथ आम जनता की भी अहम् भूमिका होती है |

साफ-सफाई तथा स्वच्छ वातावरण स्वस्थ्य रहने के लिए अत्याधिक महत्त्वपूर्ण है | आज जब पूरा विश्व कोविड-19 महामारी से जूझ रहा है तो स्वच्छता का महत्व और भी बढ़ गया है | नियमित हाथ की सफाई के बारे में लोगों को जागरूक करने के लिए तरह तरह की मुहिम चलायी जा रही है |

ग्रामीण स्तर पर जन स्वास्थ्य, स्वच्छता, पोषण एवं पर्यावरण के रख रखाव को सुनिश्चित करने के लिए प्रत्येक ग्राम पंचायत में ‘ग्राम स्वास्थ्य स्वच्छता एवं पोषण समिति’ होती है | इस समिति में अधिकतम सदस्यों की संख्या पांच होती है तथा स्वास्थ्य विभाग की स्थानीय ए.एन.एम. इसमें सचिव के रूप में कार्यरत होती हैं |

ग्राम स्वच्छता के अलग-अलग सूचक हैं | बिहार के गावँ में हर घर में शौचालय का निर्माण स्वच्छ भारत मिशन और लोहिया स्वच्छता मिशन कार्यक्रम के अंतर्गत कराया जा रहा है | स्वच्छ भारत मिशन के अंतर्गत वित्त वर्ष 2019-20 के मुकाबले 2020-21 में 20 प्रतिशत अधिक बजट आवंटन किया गया है | वित्त वर्ष 2019-20 के लिए 8,338 करोड़ रुपये आवंटित किये गए थे, वही वित्त वर्ष 2020-21 के लिए कुल 9,994 करोड़ आवंटित किये गए हैं (स्वच्छ भारत मिशन – बजट ब्रीफ) |

हमने ग्राम स्वच्छता समिति की ज़मीनी हकीकत को समझने के लिए नालंदा जिले की कुछ ए.एन.एम. तथा जनप्रतिनिधियों से बात की | ए.एन.एम. सुनैना (बदला हुआ नाम) से बात करने पर पता चला कि पिछले कई वर्षों से ग्राम स्वच्छता समिति की बैठक नियमित रूप से नहीं हो रही है | यदि बैठक बुलाई भी जाती है तो सदस्यों की उपस्थिति नही होती है जिसके कारण स्वच्छता समिति के अंतर्गत प्राप्त राशि का खर्च नही हो पा रहा है |

ए.एन.एम. विभा (बदला हुआ नाम) से किये गए साक्षात्कार में पता चला कि स्वच्छता समिति की बैठक और काम ना होने के पीछे सबसे बड़ा कारण पैसा है | उन्होंने कहा कि –

‘स्वच्छता समिति के खाते में जो राशि विकास के लिए आती है उसे खर्च करना मेरे लिए मुशिकल है क्योंकि अध्यक्ष तथा अन्य सदस्य कहते हैं कि उसमे से कुछ राशि पहले मैं उन्हें दूँ तब वे निकासी वाले पर हस्ताक्षर करेंगे | इस कारण मैं अनुदान की राशि खर्च नही कर पाती हूँ |’

एक ग्राम प्रधान से बात करने पर पता चला कि उनके गाँव में स्वच्छता समिति सक्रिय ही नहीं है तथा समिति की बैठक बहुत कम होती है | उन्होंने बताया कि वे साफ सफाई के लिए समिति पर निर्भर नहीं हैं तथा खुद आगे बढ़कर अपनी पंचायत में सड़क, नल-जल, आंगनबाड़ी केंद्र की साफ-सफाई और छिड़काव का काम करवाते हैं | इसके लिए वे 15वी वित्त आयोग की राशि तथा सात निश्चय जैसी योजनाओं का सहयोग लेते हैं | इस तरह इन तीन साक्षात्कारों से ग्राम स्वच्छता एवं पोषण समिति के कार्य में आने वाली चुनौतियों के बारे में जानने को मिला |

दिनेश कुमार एकाउंटेबिलिटी इनिशिटिव में सीनियर पैसा एसोसिएट के पद पर कार्यरत हैं |

पॉलिसी बझ

कल्याणकारी धोरणात जे घडत आहे त्या प्रत्येक पंधरवड्यात प्रकाशित झालेल्या बातम्यांच्या निवडीसह अद्ययावत रहा.

 

धोरणा संबंधित बातम्या

  • केंद्र सरकार ग्रामीण विकासावर जोर देऊत 36,000 वस्त्यांचे “आदर्श आदिवासी गावात” रूपांतरित करण्याची योजना आहे. निवडलेल्या गावांमध्ये मूलभूत सुविधा सुधारल्या जातील.
  • केंद्र सरकारने नॅशनल एज्युकेशन पॉलिसीच्या अंमलबजावणीसाठी पाच महत्त्वाचे पुढाकार घेतले आहेत, ज्यात दृष्टिहीन विद्यार्थ्यांसाठी बोलण्याच्या पुस्तक प्रकल्प आहे.
  • सरकारने स्वच्छ सर्वेक्षण ग्रामीण, 2021 सुरू केले आहे. गावातील खुले शौच मुक्त (ओ.डी.एफ) प्लस स्थितिला मजबूत करण्यासाठी सरकारने स्वच्छ सर्वेक्षण आहे.
  • पर्यावरण मंत्रालय, वन आणि हवामानातील बदलासाठी ”परना” नावाचे एक पोर्टल (नॉन-एटेनमेंट शहरा मध्ये वायू प्रदूषणांचे नियमन करण्यासाठी पोर्टल) सुरू केले आहे जे संपूर्ण भारतातील 132 शहरांसाठी शहरीय एअर ऍक्शन प्लॅन अंमलबजावणीचे भौतिक आणि आर्थिक स्थितीचा मागोवा घेईल.

इतर

  • ऑगस्ट 2021 मध्ये मुंबईत पाचव्या सीरो सर्वेक्षणात असे दिसून आले आहे की, 8,674 लोकांच्या सर्वेक्षणात 86.64 टक्के लोकांमधे कोव्हीड -1 9 विरुद्ध अँटीबॉडी आढळून आल्या आहे.
  • युनिसेफने शिक्षण प्राधिकरणांना शक्य तितक्या लवकर शाळा पुन्हा उघडण्याची विनंती केली आहे जिथे विद्यार्थ्यांना अद्याप क्लासरूममध्ये परत येण्याची परवानगी नाही.

 

हा लेख पॉलिसी बझच्या इंग्रजी आवृत्तीवर आधारित आहे जो 19 सितम्बर 2021 रोजी प्रकाशित झाला.

पॉलिसी बज़्ज़

विभिन्न कल्याणकारी योजनाओं में क्या घटित हो रहा है, इसको लेकर आपको हर 15 दिन के अंदर यह पॉलिसी बज़्ज़ अपडेट करता है।

 

नीतियों से सबंधित खबरें

  • केंद्र सरकार ग्रामीण विकास पर बल देते हुए 36,000 बस्तियों को ‘आदर्श आदिवासी गांवों’ में बदलने की योजना बना रही है। इसी के अंतर्गत चयनित गांवों की मूलभूत सुविधाओं में भी सुधार किया जाएगा।
  • केंद्र सरकार ने दृष्टिबाधित छात्रों के लिए टॉकिंग बुक्स प्रोजेक्ट सहित राष्ट्रीय शिक्षा नीति के अंतर्गत पांच प्रमुख पहलों की शुरूआत की है।
  • सरकार ने स्वच्छ सर्वेक्षण ग्रामीण 2021 की शुरुआत की है। यह गांवों को खुले में शौच मुक्त बनाने की सरकार की पहल को और मज़बूत बनाने पर ज़ोर देगा।
  • पर्यावरण, वन और जलवायु परिवर्तन मंत्रालय ने ‘प्राण’ नामक पोर्टल लॉन्च किया है, जो 32 शहरों के हवाई कार्य योजना के कार्यान्वयन की भौतिक और वित्तीय स्थिति को ट्रैक करेगा।

अन्य

  • अगस्त 2021 में मुंबई में किए गए पांचवें सीरो सर्वेक्षण से पता चलता है कि सर्वेक्षण में शामिल 8,674 लोगों में से 86.64 प्रतिशत में कोविड-19 के खिलाफ एंटीबॉडी है।
  • यूनिसेफ ने शिक्षा प्रमुखों से उन देशों में स्कूलों को जल्द से जल्द फिर से खोलने का आग्रह किया है, जहां छात्रों को अभी भी कक्षाओं में लौटने की अनुमति नहीं है।

 

यह लेख पॉलिसी बज़्ज़ के अंग्रेजी संस्करण पर आधारित है जो 19 सितम्बर 2021 को प्रकाशित हुआ था।

Policy Buzz

Keep up-to-date with all that is happening in welfare policy with this curated selection of news, published every fortnight.

 

Policy News

  • The Union government is planning to transform 36,000 hamlets to “model tribal villages” with an emphasis on rural development. Basic amenities will also be improved in the selected villages.
  • The Union government has rolled out five key initiatives as part of the implementation of the National Education Policy, including a talking books project for visually impaired students.
  • The government has launched the Swachh Survekshan Grameen, 2021. It is a survey of cleanliness, hygiene and sanitation to boost the government’s push for Open Defecation Free (ODF) Plus status for villages.
  • Ministry of Environment, Forest and Climate Change launched a portal named ‘PRANA’ (Portal for Regulation of Air-pollution in Non-Attainment cities) that will track the physical and financial status of city air action plan implementation for 132 cities across India.

Others

  • The fifth sero survey conducted in Mumbai in August 2021 shows that 86.64 per cent of the 8,674 people surveyed have antibodies against COVID-19.
  • UNICEF has urged education authorities to reopen schools as soon as possible in countries where students are still not allowed to return to classrooms.

पॉलिसी बझ

कल्याणकारी धोरणात जे घडत आहे त्या प्रत्येक पंधरवड्यात प्रकाशित झालेल्या बातम्यांच्या निवडीसह अद्ययावत रहा.

 

धोरणा संबंधित बातम्या

  • केंद्र सरकारने सर्व राज्य सरकारांना आग्रही जिल्ह्यातील अंगणवाडी केंद्रांमध्ये (AWCs) पोषण बाग असल्याची खात्री करण्याचे आवाहन केले आहे. अंगणवाडी केंद्रांबद्दल अधिक जाणून घेण्यासाठी आणि ते आतून कसे दिसतात, हे इन्फोग्राफिक डाउनलोड करा.
  • कर्नाटकानंतर राष्ट्रीय शिक्षण धोरण लागू करणारे मध्य प्रदेश हे देशातील दुसरे राज्य ठरले.
  • असंघटित क्षेत्रातील कामगारांचा डेटाबेस राखण्यासाठी सरकारने ई-श्रम पोर्टल सुरू केले आहे.
  • प्लॅस्टिक कराराची सुरुवात करणारा भारत हा पहिला आशियाई देश बनला आहे ज्याचे उद्दीष्ट व्यवसायीक, सरकार आणि ना- लाभकारी संस्थांना एकत्र आणून त्यांचे मूल्य श्रृंखलेतून प्लास्टिक कमी करण्यासाठी वेळेचे बंधन निश्चित करणे आहे.

इतर

  • आंतरराष्ट्रीय कामगार संघटनेने जाहीर केलेल्या ‘वर्ल्ड सोशल प्रोटेक्शन रिपोर्ट, 2020-22’ नुसार, जागतिक लोकसंख्येच्या निम्म्याहून अधिक लोकांमध्ये कोणत्या ना कोणत्या प्रकारच्या सामाजिक संरक्षणाचा अभाव आहे.

हा लेख पॉलिसी बझच्या इंग्रजी आवृत्तीवर आधारित आहे जो 5 सितम्बर 2021 रोजी प्रकाशित झाला.

पॉलिसी बज़्ज़

विभिन्न कल्याणकारी योजनाओं में क्या घटित हो रहा है, इसको लेकर आपको हर 15 दिन के अंदर यह पॉलिसी बज़्ज़ अपडेट करता है।

 

नीतियों से सबंधित खबरें

  • केंद्र सरकार ने सभी राज्य सरकारों से यह सुनिश्चित करने का आग्रह किया है कि आकांक्षापूर्ण जिलों के आंगनवाड़ी केंद्रों में एक पोषण उद्यान हो। आंगनवाड़ी केंद्रों के बारे में अधिक जानने के लिए, इस इन्फोग्राफिक को डाउनलोड करें।
  • मध्य प्रदेश, कर्नाटक के बाद राष्ट्रीय शिक्षा नीति लागू करने वाला देश का दूसरा राज्य बन गया है।
  • सरकार ने असंगठित क्षेत्र के श्रमिकों का डेटाबेस बनाए रखने के लिए ई-श्रम पोर्टल लॉन्च किया है।
  • भारत प्लास्टिक पैक्ट लॉन्च करने वाला पहला एशियाई देश बन गया है, जिसका उद्देश्य व्यवसायों, सरकारों और गैर-लाभकारी संस्थाओं को एक साथ लाना है ताकि प्लास्टिक को उनकी मूल्य श्रृंखला से कम करने के लिए समयबद्ध प्रतिबद्धताएं निर्धारित की जा सकें।

अन्य

  • अंतर्राष्ट्रीय श्रम संगठन द्वारा जारी ‘वर्ल्ड सोशल प्रोटेक्शन रिपोर्ट, 2020-22’ के अनुसार, आधे से अधिक वैश्विक आबादी के पास किसी न किसी प्रकार की सामाजिक सुरक्षा का अभाव है।

 

यह लेख पॉलिसी बज़्ज़ के अंग्रेजी संस्करण पर आधारित है जो 5 सितम्बर 2021 को प्रकाशित हुआ था।