पॉलिसी बज़्ज़

विभिन्न कल्याणकारी योजनाओं में क्या घटित हो रहा है, यह पॉलिसी बज़्ज़ आपको हर 15 दिन के अंदर ख़ास ख़बरों के साथ अपडेट करता है | 

 

नीतियों से सबंधित खबरें

  • केंद्रीय मंत्रिमंडल ने सितंबर 2020 में संसद द्वारा पारित तीन कृषि कानूनों को रद्द करने के लिए कृषि कानून निरसन अधिनियम, 2021 पारित किया है।
  • शिक्षा, महिला, बाल, युवा कार्यक्रम और खेल संबंधी संसदीय स्थायी समिति ने राष्ट्रीय पाठ्यचर्या रूपरेखा तैयार करने के लिए ‘स्कूल की पाठ्य पुस्तकों की सामग्री और डिजाइन में सुधार’ पर अपनी रिपोर्ट प्रकाशित करी है। राष्ट्रीय पाठ्यचर्या रूपरेखा देश में शिक्षण और पढाई के साथ-साथ पाठ्यक्रम और पाठ्यपुस्तकों के लिए एक दिशानिर्देश के रूप में कार्य करती है। 
  • केंद्रीय मंत्रिमंडल ने प्रधानमंत्री ग्राम सड़क योजना (पीएमजीएसवाई) के तहत जनजातीय क्षेत्रों में 33,822 करोड़ रुपये की लागत से 32,152 किलोमीटर सड़कों के निर्माण को मंजूरी दी है।

 

अन्य

  • नीति आयोग ने राष्ट्रीय बहुआयामी गरीबी सूचकांक पर रिपोर्ट प्रकाशित की है। सूचकांक में बिहार सबसे गरीब राज्य के रूप में उभरा । उसके बाद देश में सबसे गरीब राज्य  झारखंड, उत्तर प्रदेश, मध्य प्रदेश और मेघालय हैं।
  • राष्ट्रीय परिवार स्वास्थ्य सर्वेक्षण (एनएफएचएस-5) ने अपने नवीनतम चरण के प्रमुख निष्कर्ष प्रकाशित किए हैं।
  • प्रधानमंत्री गरीब कल्याण पैकेज (पीएमजीकेपी): कोविड-19 से लड़ने वाले स्वास्थ्य कर्मियों के लिए बीमा योजना के तहत कोविड-19 से संबंधित कर्तव्यों के कारण निधन होने वाले 1,509 स्वास्थ्य कर्मियों के परिवारों को ₹50 लाख के बीमा का भुगतान किया गया है।

 

यह लेख पॉलिसी बज़्ज़ के अंग्रेजी संस्करण पर आधारित है जो 5 दिसंबर 2021 को प्रकाशित हुआ था।

Policy Buzz

Keep up-to-date with all that is happening in welfare policy with this curated selection of news, published every fortnight.

Policy News

  • The Union Cabinet has passed the Farm Laws Repeal Law, 2021 to repeal the three farm laws passed by the Parliament in September 2020. 
  • The Parliamentary Standing Committee on Education, Women, Children, Youth and Sports has submitted its report on ‘Reforms in Content and Design of School Textbooks’ to frame the National Curriculum Framework. The National Curriculum Framework serves as a guideline for teaching and learning practices as well as the syllabi and textbooks in the country. 
  • The Union Cabinet has approved the construction of 32,152 kms of roads in tribal areas under the Pradhan Mantri Gram Sadak Yojana (PMGSY), at a cost of ₹33,822 crores.

Other News

  • The Niti Aayog has published the National Multidimensional Poverty Index baseline report. Bihar emerged as the poorest state in the index, followed by Jharkhand, Uttar Pradesh, Madhya Pradesh and Meghalaya.
  • The National Family Health Survey (NHFS-5) has released the key findings from its latest phase.
  • Families of 1,509 health workers who died due to COVID-19-related duties have been paid insurance of ₹50 lakh each under the Pradhan Mantri Garib Kalyan Package (PMGKP): Insurance Scheme for Health Care Workers Fighting COVID-19

 

Policy Buzz

Keep up-to-date with all that is happening in welfare policy with this curated selection of news, published every fortnight.

Policy News

Other News

पॉलिसी बज़्ज़

विभिन्न कल्याणकारी योजनाओं में क्या घटित हो रहा है, इसको लेकर आपको हर 15 दिन के अंदर यह पॉलिसी बज़्ज़ अपडेट करता है।

नीतियों से सबंधित खबरें

  • प्रधानमंत्री गरीब कल्याण पैकेज: कोविड-19 से लड़ने वाले स्वास्थ्य कर्मियों के लिए बीमा  योजना को 180 दिनों के लिए और बढ़ा दिया गया है | 2020 में लॉन्च किये गए इस पैकेज में तकरीबन 22 लाख से अधिक सामुदायिक स्वास्थ्य और निजी स्वास्थ्य कार्यकर्ता – जो कोविड-19 रोगियों की देखभाल करने में शामिल हैं – उन्हें 50 लाख रुपये का व्यापक व्यक्तिगत दुर्घटना कवरेज प्रदान करता है |
  • केंद्र सरकार द्वारा राज्यों को वस्तु एवं सेवा कर के अंतर्गत 17,000 करोड़ रुपये मुआवजा जारी किया गया है |
  • प्रधानमंत्री आयुषमान भारत स्वास्थ्य अवसंरचना मिशन  की शुरुआत की गयी है | आने वाले 5 वर्षों में भारत के स्वास्थ्य सेवा नेटवर्क को ग्रामीण स्तर से लेकर राष्ट्रीय स्तर तक मज़बूत करने के उद्देश्य से यह शुरू किया गया है | मिशन का उद्देश्य डायग्नोस्टिक सुविधाओं को स्थापित करना और महामारी अनुसंधान को बढ़ावा देने के साथ अन्य मुद्दों पर कार्य करना है |
  • भारत और विश्व बैंक ने मेघालय में स्वास्थ्य ढ़ांचे को मजबूत करने के लिए एक समझौता किया है | मेघालय स्वास्थ्य प्रणाली सशक्तिकरण परियोजना 40 मिलियन अमरीकी डालर की होगी।

अन्य

  • विश्व स्वास्थ्य संगठन ने कोवैक्सीन को आपातकालीन उपयोग के लिए लाइसेंस प्रदान किया है |

यह लेख पॉलिसी बज़्ज़ के अंग्रेजी संस्करण पर आधारित है जो 7 नवंबर 2021 को प्रकाशित हुआ था।

Parastatals and Understanding India’s Governance Executive

During some of its training programmes, the Accountability Initiative team begins classes by explaining the structure of India’s governments – the executive facet of it – as distinguished from the legislature and the judiciary, with a table and appropriate visuals.

The Executive, we say, comprises the political executive (such as the Cabinet, the Prime Minister, chief ministers and other ministers) and the ‘permanent’ executive or the bureaucracy. We then deconstruct the bureaucracy into various sections, such as the secretariats, the field offices, parastatals, PSUs, think tanks, regulators, quasi-judicial bodies.

Within each category we further sub-divide them into groups. For instance, parastatals in India can be statutory corporations, companies registered under the Companies Act or registered societies. Regulatory bodies can be temporary or permanent, or statutory (like the Electricity Regulatory Authorities) or Constitutional (such as the Election Commission).

However, even as we explain our visuals, one can sense that our students struggle with understanding how the government executive is structured and run. We can give all the examples possible during a two-hour lecture session, but doubts remain. Sometimes, the question asked by our students stump us too. What is the RBI, they ask. Is it a statutory regulator, or a parastatal? We falter in our answers.

Government is complex.

The government is perfectly comfortable with its complexity. They do not feel duty-bound to explain to anybody how they run their systems. Indeed, they like and revel in their complexity. It protects them from being overwhelmed by demands for accountability. The more complex the government structure, the easier it is to blame someone else for what goes wrong. When a city corporation officer says that he cannot do anything about potholed roads because road repairs are being done by the Smart City Private Limited – a Johnny Come Lately in the urban governance space – it is not a lament, it is an exultation. ‘You cannot hold me responsible, so there,’ that is what the officer is saying to you!

Yet, this fuzzy structure, where a number of differently configured bodies straddle varied responsibilities and elbow and jostle for space, can be counterproductive to the government itself. Government officers will never admit it, but they too have a hard time making out who is answerable to whom. The complexity is so chronic, that even the progenitors of the system cannot understand it.

How government complexity comes back to bite those who defend it, happens, sadly, after retirement. Many officers have served in several departments and parastatals. Their life’s journey is captured in a ‘Service Register’, which records vital details such as period of service, salary structure. If this Service Register is lost, which is not an uncommon event, then one’s pension cannot be settled. Thus, the foundation is laid for one’s post-retirement entertainment, which is to ensure that one gets the pension to which one is justified.

However, these stories mean nothing to a classroom full of young ladies and gentlemen who wish to know how the government functions. So we resort to examples, and resign ourselves to answering tricky questions asked of us.

While one may overcome the inconveniences of teaching a drab description of how the government executive is structured, the question that remains unasked is whether the executive needs to have so many layers and structures? While the difference between a policy-determining secretariat and a policy-executing field department is easily understood, it is more difficult to understand the need for so many boards, corporations and authorities to run the executive. It is here that one needs to constantly review the need for such bodies, as governance priorities change.

 

Government officers will never admit it, but they too have a hard time making out who is answerable to whom.

 

Yet, it is easier said than done to shut down government parastatals when they have outlived their agenda. Many parastatals recruit staff for a full 30+ year span, even though they may only have a time frame of a decade or more to fulfil their agenda. To some extent, new age parastatals are peopled by consultants who could be discharged from service, if the parastatal closes down. However, many staff perceive their appointment to be permanent, and they bring pressure to be absorbed and accommodated elsewhere in the government.

Parastatals are thus often continued beyond their useful life.

Those who get absorbed heave a sigh of relief, only to waken up at retirement to realise that their service books are lost and, therefore, their pensions cannot be settled fully, taking into account their entire service in the government.

We cannot teach all that in a classroom. Considering we too barely understand what’s going on.

T.R. Raghunandan is an Advisor at Accountability Initiative.

Also Read More About: The Understanding State Capabilities learning programme

पॉलिसी बझ

कल्याणकारी धोरणात जे घडत आहे त्या प्रत्येक पंधरवड्यात प्रकाशित झालेल्या बातम्यांच्या निवडीसह अद्ययावत रहा.

धोरणा संबंधित बातम्या

  • प्रधानमंत्री गरीब कल्याण पॅकेज: कोविड-19 विरुद्ध लढणाऱ्या आरोग्य कर्मचाऱ्यांसाठी विमा योजना आणखी 180 दिवसांसाठी वाढवण्यात आली आहे. 2020 मध्ये लाँच करण्यात आलेले हे पॅकेज कोविड-19 रूग्णांच्या काळजीमध्ये गुंतलेल्या 22 लाखांहून अधिक सामुदायिक आरोग्य आणि खाजगी आरोग्य कर्मचाऱ्यांना 50 लाखांचे सर्वसमावेशक वैयक्तिक अपघात कव्हरेज प्रदान करण्याचा प्रयत्न करते.
  • केंद्र सरकारने वस्तू आणि सेवा कर अंतर्गत राज्यांना भरपाई म्हणून 17,000 कोटी रुपये जारी केले आहेत.
  • प्रधानमंत्री आयुष्मान भारत आरोग्य पायाभूत सुविधा अभियान येत्या 5 वर्षात भारताचे आरोग्य सेवा नेटवर्क गावपातळीपासून ते राष्ट्रीय स्तरापर्यंत मजबूत करण्याच्या उद्देशाने सुरू करण्यात आले आहे. इतर समस्यांबरोबरच रोगनिदानविषयक सुविधा उभारणे आणि महामारीविषयक संशोधनाला चालना देणे हे या अभियानाचे उद्दिष्ट आहे.
  • भारत आणि जागतिक बँकेने मेघालयातील आरोग्य पायाभूत सुविधा मजबूत करण्यासाठी करार केला आहे. मेघालय आरोग्य प्रणाली सक्षमीकरण प्रकल्प 40 दशलक्ष अमेरिकी डॉलर किमतीचा असेल.

इतर

  • जागतिक आरोग्य संघटनेने कोवॅक्सिनला आपत्कालीन वापराचा परवाना दिला आहे.

हा लेख पॉलिसी बझच्या इंग्रजी आवृत्तीवर आधारित आहे जो 7 नवंबर 2021 रोजी प्रकाशित झाला.

Policy Buzz

Keep up-to-date with all that is happening in welfare policy with this curated selection of news, published every fortnight.

Policy News

Other News

Teaching About the Government and Bureaucracy in India

I like teaching, though I am not trained for it.

Over the years, I’ve enjoyed teaching in diverse classrooms, ranging from bureaucrats, to interns working in the government, and even other teachers.

Through these years, teaching has transformed me. I used to be opinionated and inflexible about what I would teach and how I would teach it. This came from earlier experience in lecturing to bureaucrats in training institutions, where, mostly because of one’s seniority or the fact that the bureaucrats who run theses training institutions are themselves not trained teachers, one was given a free hand. I was used to not being questioned about my methods.

However, since then I’ve worked more with pedagogists, who advise me on what I should say, how, and in what sequence. I am putty in their hands — because they know more about comprehension and cognition than I do.

As we emerge from the COVID-19 mayhem, the Accountability Initiative has begun its training season in earnest. Usually beginning from September, we get into our stride. This year has been particularly busy, with three training programmes done and a few more expected before the end of the year.

In our programmes, where I touch upon the basic theories that relate to fiscal federalism, we have sessions devoted to the history of democratic decentralisation in India, followed by sessions on the structure of the government. The last sessions are the ones that I find most difficult to teach. In our sessions on the structure of the government, we speak about the three vertical divisions, namely, the legislature, judiciary and the executive. We also discuss the three horizontal levels, namely, the union, state and local governments.

This can be boring and confusing to the most diligent of students, if these are not supported by adequate visuals or examples. Even so, there are limitations in creating an image of how the government is subdivided. To make our task easier, we conduct these sessions only after we have done involved sessions on decentralisation, and how functions are assigned to different governments in a decentralised governance system.

Last week, Rajika Seth, my colleague who masterminds our training outreach programmes, and I took stock of a recently finished programme. I remarked how the patterns of confusion in the minds of the students were repeating themselves.

Here are some common misperceptions that we see, when we ask students to give examples of various government institutions and positions, and slot them into a grid distinguished by the three vertical divisions of the legislature, judiciary and the executive, and the horizontal levels of the union, state and local governments.

As concerns the legislature, there is universal understanding that it comprises (at the union-level) of the Lok Sabha and the Rajya Sabha; at the state-level of the Vidhana Sabhas and the Vidhana Parishads; and at the local-level of the elected Panchayat and Municipal bodies. Of course, purists might argue that, strictly speaking, the local representatives cannot make law. However, we assert that they can issue byelaws and set the rules. This is, broadly speaking, a performance of legislative function at that level.

Then comes the judiciary, where there is no confusion in the minds of students that it comprises the Supreme Court at the union, and the High Courts at the state-level. They also understand that these two levels are vertically integrated through the process of the selection of judges. However, confusion usually arises when students categorise District and Munsiff courts as part of the local level of government.

This is where we once again emphasise the significance of the process of deconcentration and distinguish it from ‘devolution’. We explain that the District and Munsiff courts are not devolved entities; they have not even the remotest connection with the local district and sub-district local governments. Simply because they are located at the district and sub-district levels, they cannot be classified as local institutions; they are more in the nature of deconcentrated local extensions of the state-level judiciary, entirely controlled by the latter.

I often wonder if students get that difference.

In order to emphasise the distinction, I speak of the idea of the Nyaya Panchayats, provisions for which have been enacted in seven states, even though they are operational only in two. I draw attention to the fact that Nyaya Panchayats are not selected by the higher judiciary, but through a statutory election process and that their adjudication is more in the nature of dispute resolutions without the trappings of a court. That could arguably be a local judicial institution, I assert.

‘What about Grama Nyayalayas?,’ some students ask, and I am stumped. For the reason that whilst these are supposed to be located at sub-Taluk levels, they are still not local in the sense that they are controlled and superintended by the local governments. They are examples of further deconcentration below the Taluk level, I explain. I am usually met with silence, which I fear is an absence of comprehension.

However, where Rajika and I face the greatest challenge, is to explain the labyrinth that is the structure of the executive. We argue often on how we best explain that. Do we do it through a boring table? (Which is what we do at the moment.) Do we use powerful imagery, of a hydra-headed monster? No, that would be too negative, I think.

More about the mess that is India’s executive, bureaucracy in India in my next blog.

T.R. Raghunandan is an Advisor at Accountability Initiative.

Also Read More About: The Understanding State Capabilities learning programme

Policy Buzz

Keep up-to-date with all that is happening in welfare policy with this curated selection of news, published every fortnight.

 

Policy News

  • According to the UNESCO 2021 State of the Education Report for India, the gross enrolment ratio (GER) for elementary schools has increased from 81.6 in 2001 to 93.03 in 2018-19 and stands at 102.1 in 2019-2020.
  • The Union Government has launched the ‘PM GatiShakti – National Master Plan’ for multi-modal connectivity to economic zones. The plan envisages a centralised portal to unite the infrastructural initiatives planned by central ministries and departments.
  • The government has launched ‘One Health’ consortium for surveillance of bacterial, viral infections.

Others

  • The Subject Expert Committee on COVID-19 has granted emergency use approval to Covaxin for children in the 2-18 years age group.
  • India was re-elected to the United Nations Human Rights Council (UNHRC) for the 2022-24 term.

सामाजिक जवाबदेही उपकरणों का एक उदाहरण

सामाजिक जवाबदेही शासन में लोगों की भागीदारी बढ़ाने का एक तरीका है | इसके लिए अलग-अलग उपकरण तथा संस्थाएं हैं, जिनके माध्यम से नागरिक एवं गैर-सरकारी संगठन सरकार से जवाबदेही की मांग कर सकते हैं | सार्वजनिक क्षेत्र जैसे शिक्षा, स्वास्थ्य, पोषण, इत्यादि में सफल निष्कर्ष के लिए सामाजिक जवाबदेही की भूमिका अहम् है |

सामाजिक जवाबदेही के उपकरण बेहतर प्रशासन, बेहतर सेवा वितरण और नागरिक सशक्तिकरण के माध्यम से सार्वजनिक क्षेत्र की उन्नति में योगदान करते हैं | उदाहरण के तौर पर 2006 में आंध्र प्रदेश में मनरेगा के अंतर्गत सामाजिक अंकेक्षण की व्यवस्था को सरकार की तरफ से संस्थागत किया गया | सामाजिक अंकेक्षण की सभा में 800 लोगों तक की हिस्सेदारी देखने को मिली | शासन की व्यवस्था में मौजूद समस्याएं सामाजिक अंकेक्षण सभाओं में निकलकर आयीं और तब जाकर शासन में जवाबदेही का माहौल बना |

अकॉउंटबिलिटी इनिशिएटिव द्वारा 2016-17 में जयपुर की विद्यालय प्रबंधन समिति के साथ किये गये कार्यों से पता चलता है कि सामाजिक जवाबदेही के तरीके कभी-कभी क्यों चूक जाते हैं | विद्यालय प्रबंधन समिति अभिभावकों, जनप्रतिनिधियों एवं अध्यापकों को मिलाकर गठित की जाती है | इसका उद्देश्य है कि नागरिक एवं शासन के लोग एक दूसरे से जुड़कर बेहतर शिक्षा सुनिश्चित करें |

जब कार्य शुरू किया गया तो अध्यापक एवं विद्यालय प्रबंधन समिति के बीच तालमेल की काफी कमी दिखी | समिति के साथ कार्य करने पर पता चला कि सदस्यों का प्रशिक्षण ही नहीं हुआ है | इन बातों का ध्यान रखते हुए अकॉउंटबिलिटी इनिशिएटिव ने राज्य प्रशिक्षण मॉड्यूल के अनुसार छह सेशन की प्रशिक्षण सामग्री तैयार की, तथा साल भर तक हर माह बैठक के माध्यम से विद्यालय प्रबंधन समिति को प्रशिक्षित किया |

हर साल नियमानुसार समिति को विधालय की आवश्यकता का ध्यान रखते हुए एक सहभागी प्लान बनाकर प्रखंड को भेजना होता है ताकि विद्यालय की जरूरतों को प्राथमिकता अनुसार पूरा कर शिक्षा की गुणवत्ता को बेहतर किया जा सके | पहले यह प्लान समिति द्वारा नहीं बनाया जा रहा था, प्रशिक्षण पूरा होने के बाद तय समयानुसार समिति ने सहभागी प्लान बनाकर प्रखंड को भेजा | लेकिन प्रखंड ऑफिस ने उस प्लान को लेने से मना कर दिया क्योंकि उनका कहना था की वह किसी अन्य डाटा फॉर्मेट से अपना डाटा हर साल जिले को भेज देते हैं |

विद्यालय प्रबंधन समिति इससे काफी हताश हुई लेकिन समस्या को सुनने के लिए कोई प्रभावी शिकायत निवारण तंत्र भी नहीं था | प्लान बनवाने के बावजूद भी सिस्टम में समिति के प्लान को लेने की जगह ही नहीं थी | यहाँ सामाजिक जवाबदेही के उपकरण का ठीक से क्रियान्वयन नहीं हो रहा था | सरकार की संस्थागत व्यवस्था में तो कमी थी ही साथ ही साथ समस्याओं को चिन्हित करने की व्यवस्था भी नहीं थी |

यह सिर्फ एक सामाजिक जवाबदेही उपकरण की कहानी है | लेकिन अगर हम अन्य उपकरणों की स्थिति भी देखें तो वहां भी इसी तरह की समस्याएं देखने को मिलेंगी | आज काफी सारे उपकरण सरकार द्वारा संस्थागत रूप से लागू तो कर दिए गए हैं लेकिन कमज़ोर क्रियान्वयन व्यवस्था की वजह से असहाय हैं | ऐसे में यह सोचने की ज़रुरत है कि कैसे शासन प्रतिनिधियों एवं नागरिकों के बीच की दूरी को खत्म कर उपकरणों को बेहतर तरीके से क्रियान्वित कर सकते हैं | नागरिकों को यह भी सोचने की आवश्यकता है कि कैसे वह शासन के द्वारा लागू किये गये उपकरणों में अपनी सहभागिता बढ़ा सकते हैं | इसी तरह से हम लोकतंत्र की बेहतर परिकल्पना कर पाएंगे |

 

ताजुद्दीन खान अकॉउंटबिलिटी इनिशिटिव में सीनियर पैसा एसोसिएट के पद पर कार्यरत हैं | यह लेख 2016-17 में ताजुद्दीन द्वारा जयपुर में किये गए कार्यों पर आधारित है |

सामाजिक जवाबदेही को और बेहतर समझने के लिए ‘हम और हमारी सरकार‘ ऑनलाइन कोर्स के लिए रजिस्टर करें ।